ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΕ΄ ΛΟΥΚΑ (Ζακχαίου)Λουκ. ιθ΄ 1-10

                             Γράφει ρχ. ωλ Κωνστάνταρος, εροκρυξ Ι. Μ. Δρ. Πώγ. & Κονίτσης     email: p.ioil@freemail.gr
                         

                                                                  

       Συγκινητικ κα πολ διδακτικ Εαγγελικ περικοπ πο μς περιγράφει τν σωτηρία το Ζακχαίου κα το οκου του.
πωσδήποτε, λοι μας χουμε κούσει χουμε μελετήσει τν στορία το νθρώπου ατο. ταν νας ρχιτελώνης, δηλ. προϊστάμενος σ πολλος τελνες. κανε να πάγγελμα συνυφασμένο μ τν δικία κα τν μαρτία. ν τούτοις, πως βλέπουμε, δν βρισκε κανοποίηση κα νάπαυση στ πλούτη του. Το λειπε κάτι βασικότατο. Κάτι, χωρς τ ποο τ πάντα εναι μάταια κα καταντον χρηστα. Τί το λειπε; Το λειπε Θεός...
Γι’ ατ κα ψυχή του δν μποροσε ν ξεδιψάσ κα ν’ ναπαυτ σ λα ατ πο προσφέρουν τ πλούτη κα κοσμικ ζωή. Βεβαίως, ς κοινωνικς νθρωπος πο ταν, εχε κούσει πολλ γι τν ησο. Γι’ ατ κα θελε ν τν ’δ προσωπικς. Οσιαστικ δηλ. διψοσε τόσο γι τν προσωπική του σωτηρία, σο κα γι τν σωτηρία λόκληρης τς οκογένειάς του. Πργμα τ ποο, τελικς κα γινε, μ ατ τ συγκλονιστικ τρόπο πο μς περιγράφει μ τν παράμμιλη γραφίδα του λληνας Εαγγελιστς Λουκς. Σ πολλ σημεα θ μπορούσαμε ν σταθομε στν νάπτυξη τς περικοπς ατς. μως, εναι νάγκη ν μβαθύνουμε τώρα σ να λόγο το Κυρίου ησο, ποος θ μς δώσ φορμή, στε ν δομε μ περισσότερη προσοχ κα σοβαρότητα τ το οκου μας, δηλ. τ τς οκογενείας μας.
       Εναι χαρακτηριστικ κα ξιον προσοχς, τι διος Κύριος δν επε «σήμερον σωτηρία ες τν Ζακχαον προσφέρεται». λλ τόνισε τι «σήμερον σωτηρία τ οκ τούτ γένετο» (Λουκ. ιθ΄ 9). Δηλ. Σήμερα, στ σπίτι ατό, τόσο στν οκοδεσπότη (τν Ζακχαο), σο κα στ μέλη τς οκογένειάς του (γενικς τος οκιακος) συνετελέσθη δι τς πισκέψεώς μου σωτηρία!
Εναι βέβαιο τι χι μόνο Ζακχαος, λλ κα τ μέλη τς οκογένειάς του, παρ τ ξωτερικ φαινόμενα, (γι’ ατ κα δν πρέπει ν κρίνουμε κατ’ ψιν), στ βάθος τς καρδις τους, ποθοσαν τν σωτηρία. Ατς δ εναι κα λόγος πο σώζεται λόκληρος οκος. Διότι ς γνωστόν, ἐὰν νθρωπος δν τ πιθυμε, Θες δν τν σώζει. διος νθρωπος τελικς εναι ατς πο κλείνει πο νοίγει τν πόρτα στν ησο κα στν σωτηρία του. Κα πίσης, πως ξελίχθηκαν τ πράγματα, εναι βέβαιο τι οκογένεια το Ζακχαίου, εχε προετοιμαστε π τν διο τόν Ζακχαο, ψυχολογικς.
      πως βλέπουμε, ο περισσότεροι, τ σύνολο θ λέγαμε σχεδν τς κοινωνίας μας, ζε μέσα στν οκογένεια.
λήθεια, πόσα κα πόσα μπορε ν κατορθώσ πατέρας κα γενικς πόσα μπορον ν προσφέρουν ο γονες μέσα στν οκογένεια! Βεβαίως, δν εναι μόνο πατέρας πο θ διαμορφώσ τν οκογένεια. Εναι κα μητέρα πο παίζει τεράστιο ρόλο στ ν κολουθήσ οκογένεια τν δρόμο τν ρθ κα τν ελογημένο. Ναί, ατ εναι μι μεγάλη λήθεια. Κα πως λεγε νας σύγχρονος γιος, τ παιδιά, βλέπουν τν πατέρα κα τν κοινωνία, μ τ μάτια τς μητέρας! λλ ξίσου πoτελε μεγάλη λήθεια, σο κι ν κάποιοι πο μφορονται π διαφορετικς δέες, προσπαθον ν τ ρνηθον, τι Πατέρας εναι ρχηγς το οκου. σύζυγος κα πατέρας εναι στύλος το σπιτιο. Ατς πατέρας εναι τ κεντρικ πρόσωπο κα θέλοντας κα μ καθοδηγητς τν λλων.
Ατ εναι πραγματικότητα, φίλοι μου. Δν χρειάζονται ναλύσεις π ναλύσεων γι ν διαπιστωθ λήθεια ατή. ρκε μι ματι ν ρίξουμε γύρω μας, στε ν διαπιστώσουμε το λόγου τ σφαλές.
       Βλέπεις, δελφέ μου, οκογένεια πού τ μέλη της προοδεύουν σ λους τούς τομες; κε, ρχηγς το σπιτιο, πατέρας δηλ. ργάζεται, θεμελιώνει κα καταρτίζει τ τέκνα του πάνω στ διαμαντένια θεμέλια τς ρθοδόξου Χριστιανικς μας Πίστεως κα τν εγενν παραδόσεων το λληνικο μας θνους. Οκοδομε τν οκογένειά του πάνω στ κατάλυτα δανικά τς Πίστεως, τς Πατρίδος κα τς Οκογένειας!*
Βλέπεις, φίλε μου, οκογένειες πο παρ τ ποικίλα προβλήματα (φυσικό, λλωστε τοτο), ν λάμπ χαρ κα ερς νθουσιασμς στ μάτια κα στ μέτωπο τν μελν της; κε, μετ βεβαιότητος, χει γκατασταθε μονίμως ησος κα τος ελογε κα τος ξαγιάζει! Κα δν θ πάρξ νθρωπος (σοβαρς νθρωπος), πο θ ρνηθ τι να π τ πλέον ελογημένα θεάματα, σ κάθε ποχή, λλ κυρίως στν ταλαίπωρη κα τρισάθλια ποχ πο ζομε, εναι ν βλέπ κανες λόκληρη τν οκογένεια ν προσέρχεται στ ποτήριον τς Ζως. Ν μεταλαμβάνουν δηλ. λοι μαζί, μέσα στ να το Κυρίου, ατ τ Παντοκρατορικ Σμα κα Αμα το Κυρίου μν ησο Χριστο!
λήθεια, πόση χάρη κα πόση ελογία, λόκληρη οκογένεια ν καλ τν Χριστό, γι ν τος ελογήσ τ τραπέζι κα τς τίμιες ργασίες, κα κατόπιν, λόκληρη φαμίλια, ν κλείν τν μέρα μ δοξολογία κα προσευχή, μπροστ στ κοίμητο καντήλι κα στ εκονίσματα το σπιτιο!
       Κα μολογουμένως, πόσο διαφορετικ θ ταν ζωή μας κα κοινωνία μας κα τ θνος μας, λλ κα ατ κκλησία μας (γι τ ποα ἐὰν χουμε δάκρυα, ν τ δίνουμε στν προσευχή...), πόσο μορφες θ ταν ο οκογένειές μας, ἐὰν πατέρας, κάθε πατέρας, εχε βαθι κα συνεχ συναίσθηση τς εθύνης κα τν ερν ποχρεώσεών του ναντι Το Θεο, λλ κα ατς τς “κάτ’ οκον” κκλησίας του!
Δίχως μφιβολία, ζομε σ ποχς πο περισσότερο λων τν λλων, π τ ργανα το χθρο, βάλλεται κα ξεθεμελιώνεται θεσμς τς οκογένειας κα το προστάτου ατς. Το συζύγου κα πατέρα. Δν θ τολμήσουμε βεβαίως τώρα, ν’ γγίξουμε τν πέννα μας σ δυσώδη κα ζοφερ πρότυπα, πο προβάλλονται, εκαίρως καίρως π τ κανάλια (τς λυματολάσπης). Κα δν θ τ κάνουμε διότι δν θέλουμε ν μολύνουμε τν μορφη κα πνευματικ τμόσφαιρα πο μς δημιούργησε ερ Εαγγελικ περικοπή. Τοτο τν λόγο το ερο Χρυσοστόμου, το θερμο προστάτη τς οκογένειας, θ πογραμμίσουμε, κα παρακαλομε ν προσεχθε δεόντως: «γν στω κα παλαίστρα ρετς οκία, να, κε καλς γυμνασάμενος, μετ πολλς τς πιστήμης τος ν γορ προσβάλς». Δηλ. ς γίνει τ σπίτι σου στίβος κα παλαίστρα ρετς, στε, φο γυμναστες κε μ πιμέλεια, ν ντιμετωπίσς μ πολλ γνώση κα τέχνη τος νθρώπους τς γορς.
       ν ο γονες, πατέρας κα μητέρα, ποθον, κα πράγματι ποθον τν μόνοια, τν γάπη, τν χαρά, τν σεβασμό, τν ελικρίνεια, ἐὰν ποθον τν ελογία το Θεο, ἐὰν πιθυμον διος Κύριος ησος ν ρθ νάμεσά τους, στε ν τος καθοδηγ κα ν τος ελογ, δν χουν παρ ν δηγήσουν μ τ λόγια κα κυρίως τ παράδειγμά τους, τος συγγενες τους κα κυρίως τ παιδιά τους στν Σωτήρα Χριστό!
Μ φοβηθες τ σπίτι, πο νοιξε
βαθι στ γ τ θέμελά του,
κι ς λθουν χίλιοι νεμοστρόβιλοι
κα τ σκεπ του ς ρίξουν κάτου.
Μ φοβηθε τ δένδρο πο πλωσε
τς ρίζες του βαθι στ χμα
κι ς σπάσει τν κορφ του νεμος
κα τ πυκν κλαδι του κόμα.
Μ φοβηθες ατν πο στήριξε
στν πίστη πάνω τν λπίδα.
Τν εδα στ ζω ν μάχεται,
μ πάντα νίκητο τν βρκα.
(Ι. Πολέμης).
Υ.Γ  σως ρισμένοι στ πρτο μέρος το Ζακχαίου, δηλ. στς δικίες, εδαν τν αυτόν τους. Δν χουν τώρα παρ ν τν μιμηθον κα στ δεύτερο μέρος τς Εαγγελικς περικοπς, δηλ. στν ναζήτηση κα στν πρόσκληση το ησο. μήν.



Δεν υπάρχουν σχόλια: